Rabu, 17 April 2013

Membuang Label botol

Masa saya kecil, emak saya gunakan botol Nescaffe untuk simpan rempah ratus. Banyak juga botol yang emak saya digunakan. Perkara yang paling saya ingat sekali, emak saya akan atur semua botol rempahnya atas para yang abah saya buat khusus untuk botol rempah. Botolnya bersaiz sama besar dan seragam.

Orang kata, di mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Eh, betul ke pepatah saya? Apa yang pasti, saya turut mengikut kaedah yang emak saya amalkan dulu. Cuma bezanya, botol nescaffe berubah menjadi botol sos spagetti. Saya ada ceritakan sedikit susun atur bekas rempah saya dalam entri yang lepas, Tempat botol rempah ratus. Sebahagian menggunakan botol sos spagetti dan sebahagian lagi menggunakan bekas plastik daripada Tupperware.


Kenapa tidak gunakan sahaja bekas Tupperware? Lebih bagus kalau kita kitar semula barang-barang. Lagipun terasa sayang hendak membuang botolnya sedangkan saya boleh manfaatkan untuk perkara lain.


Inilah botol sos spagetti kegemaran dua orang anak saya. Label botol perlu dibuang untuk supaya botol lebih kemas. Untuk memudahkan proses membuang label, botol direndam dalam air suam yang dibubuh sabun. 
Pastikan aras air melepasi label yang ingin ditanggalkan. Rendamkan selama setengah jam.


Setelah setengah jam, sapukan minyak masak pada label. Kemudian gosokkan label menggunakan sponge atau berus sehingga label tertanggal.


Beginilah rupa botol selepas label ditanggalkan. Mudah kan? Jadi, bolehlah anda cuba di rumah.

Puan NAS 

3 ulasan: