Rabu, 14 Ogos 2013

Satu Hari Di Hari Raya

Hari Raya saya bermula pukul 4 pagi. Berduet dengan Mak Su di dapur. Percubaan membuat Nasi Beriani. Alhamdullillah, menjadi juga hasilnya.


Bersarapan sebelum ke semua bergerak ke masjid.

Agak penuh juga meja dengan juadahnya. Tapiii...semuanya tinggal habuk sahaja menjelang 2 petang.



Raya kali ini saya hanya sempat ziarah beberapa buah rumah sahaja. Setiap kali mahu keluar, setiap kali itulah saudara mara datang menyerang. Beramai-ramai kaedahnya.


Lepas satu kumpulan, bersambung lagi dan lagi. Keputusannya, saya menunggu rumah sahajalah. 


Anak-anaklah yang paling seronok


Bertembung waktu mahu pulang. Bersalaman pula di halaman rumah.



Saya sudah penat mahu ambil gambar petang harinya. Tuan Besar pula sibuk-sibuk jadi photographer.

Pukul 2 petang, Mak Su masuk dapur semula buat mee goreng. Manalah tau ada tetamu lagi petangnya. Memang betul, Ayah Cik ziarah selepas balik dari kerja di laut.


Geng-geng yang makan mee goreng dek kerana Nasi Beriani sudah habis.


Ini pula gambar raya kedua. Rasanya cam mimpi. Semuanya dah besar !


Sesi makan laksa


Dalam riuh rendah, dua biras sibuk mengerjakan durian!


Aidil Fitri dan auranya. Setiap kali raya saya pasti menunggu waktu itu. Perasaan yang sungguh halus. Datangnya tidak tentu ketika dan masanya tetapi pastinya datang. Rasa yang diberikan oleh Dia, Allah Yang Maha Agung. Perasaan yang tentunya akan saya rindui lagi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan