Ahad, 4 Ogos 2013

Penghujung Ramadhan


Tiga hari sahaja lagi Ramadhan akan berakhir. Cepatnya waktu berlalu. Merenung semula Ramadhan kali ini, ada azam yang berjaya dilaksanakan. Ada yang sedikit yang tidak dicapai. Ralat. Moga masih ada peluang untuk bertemu Ramadhan yang datang.

Bercerita tentang iftar, hanya dua kali saya ke Pasar Ramadhan. Membeli juadah berbuka. Selebihnya saya memasak.

"Terlalu banyak godaan. Macam-macam makanan ada" kata kakak.

Seingat saya, itulah kali pertama kakak ke pasar Ramadhan. Kalau berbuka di rumah, menunya macam hari-hari biasa. Bezanya cuma ada kurma dan teh o panas. Kuih terkadang ada terkadang tidak.

Alhamdulillah, usaha yang saya mulakan pada Ramadhan tahun sudah mula menampakkan hasilnya. Seisi rumah sudah mula selesa dengan apa yang ada.Cuma ada sekali dua saya buatkan menu permintaan kakak. Yalah, meraikan dia yang sangat gigih berpuasa. Tahun ini, permintaannya Nasi Tomato.


Tahun ini, kakak pilih oren sebagai warna baju raya. Bukan warna pilihan ibu.



Baju melayu ayah, adik dan baju ibu beli yang siap sahaja. Warna Oren tau. Ibu hanya jahitkan baju kurung kakak. 2 pasang.


Corak baju kurung kedua memang warna pilihan ibu. Sudah lama beli kain. Seingatnya awal tahun ini.



Hajatnya mahu jahit baju kurung untuk diri sendiri tapi fikirkan lebih baik lebihkan perkara lain bersempena Ramadhan ini. Sepatutnya mula menjahit sebelum Ramadhan, barulah Ramadhan tidak sibuk-sibuk nak menjahit. In Sha Allah, harus bersedia lebih awal kalau mahu menjahit sendiri.

Persediaan lain, adalah sedikit kerepek,biskut raya, pakaian dan duit raya untuk emak, ma dan abah. Juga skirt yang saya jahit untuk anak sepupu dua beradik yang akan balik beraya di rumah ma dan abah.


Tuan Besar sudah tukarkan duit raya seawal minggu pertama Ramadhan. Kakak dan adik kena isi duit dalam sampul. Semuanya selesai awal-awal lagi. Saya pun sudah bahagikan duit raya pada Jumaat lepas untuk anak buah di pejabat. :)


Oklah, cukuplah ya. Saya mahu kemas beg untuk balik kampung...

4 ulasan:

  1. wah bestnye terasa kehangatan beraya dah :)
    rajen tau jahit sendiri baju anak :)

    BalasPadam
  2. kreatipnya awak menjahit..ada skirt lagi..

    byk beg blk kg thn ni...? ;)

    BalasPadam