Selasa, 13 Ogos 2013

Menjelang Syawal

Balik kampung beraya.

Bertolak balik kampung setelah matahari tegak di kepala hari Isnin. Ikut jadual Tuan Besar. Dia ada kuliah hari Sabtu dan Ahad.

Anak gembira. Saya? Tipulah kalau saya kata tidak gembira. Cumanya tidaklah berperasaan seperti masa kanak-kanak dulu. Dulunya, gembira bila dapat pakai baju baru. Makan rendang. Paling seronok bila dapat duit raya!

Bila usia begini, seronoknya datang bila semua berkumpul. Sama-sama menyediakan juadah raya. Macam-macam ragam. Macam-macam kerenah.

Cuti panjang kali ini, saya sempat dua kali bertarawih dengan ma dan abah bersekali dengan Wan Wook. Lepas terawih, sambung pula dengan moreh. Habis moreh hari Isnin, saya sibuk-sibuk dengan pen dan kertas. Catat apa-apa yang perlu dibeli.

Juga bincang siapa kena siapkan menu. Menu untuk pagi raya. Saya dan Mak Su buat itu. Anjang buat menu sekian. Mak Teh sediakan sekian-sekian. Cik Den kena sediakan rendang. Haha, menu paling menakutkan. Abah sangat kenal rendang yang Ma buat. Nasibla Cik Den.

Malam raya, dua biras sibuk mengerjakan pelita. Apinya besar sebab sumbunya terlebih panjang. Padamkan semula. Tarik sedikit sumbunya ke dalam dan api kurang sedikit marak. Yeay!

 

Kerahkan geng bakar satay lepas siapkan pelita.

Bakar 5 cucuk. Makan 3 cucuk. Adoila



Ada jugak pulut durian. Ma sibuk-sibuk buat petang sebelum berbuka.


Abah bersembang sampai geng bakar satay siap operasi. Ayah Da saya pun sama bersembang. Tidak tahu penat. Walhal baru tiba di Malaysia Tercinta petang sebelum berbuka.



Dua hari sebelum raya yang sangat seronok!

6 ulasan:

  1. Balasan
    1. Selamat Hari Raya...tak sempat nak ucap awal2. data line kat kg alahai perlahannya

      Padam
  2. bestnye tang bakar satay reramai tu..
    teringat plak satay kat kampung pagi raya..huhu..
    neway selamat hari raya n maaf zahir batin ye :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang seronok berkumpul ramai2. Selamat Hari Raya..

      Padam
  3. Salam kenalan n salam aidilfitri....
    Meriah betul beraya...Enjoy!

    BalasPadam