Khamis, 27 November 2014

Plan, organize & synchronize

Kalau tengokkan tajuk entri, kemain lagi. 


Inilah planner saya masa mula-mula berhijrah daripada personal organizer kertas ke dunia digital. Personal Digital Assistant PalmOne. Tahun 2004. Hadiah daripada Tuan Besar sempena kelahiran kakak. 

Banyak jasanya pada saya. Sempat guna dalam 3 tahun. Lepas tu biasalah, buat perangai. Masa tu oem dah nyawa-nyawa ikan. Hampir pupus. Sedih sungguh kala itu. Kesudahannya, balik semula kepada personal organizer kertas. 


Ke hulu ke hilir usung personal organizer tu. Gigih sungguh. 


Tahun 2009 saya bersalinkan adik. Dapat hadiah gadget lagi. Netbook. Kecil dan lebih ringan daripada laptop biasa. Saya gunakan aplikasi calendar sebagai planner dan reminder. Calendar tu boleh jadi wallpaper. Masa tu perasan canggih sesangat la. 

Kali ini, ke hulu ke hilir usung netbook kecil tu. Handbag tak main saiz kecik-kecik ni. Tak muat nak sumbat netbook. 

Gadget-gadget ni ada lifetime. Akan sakit-sakit kalau dh sampai waktunya. Netbook pun sama macam PDA. Lepas tu balik semula kepada personal organizer kertas yang company bagi. Tak suka sebab dah biasa dengan digital. Leceh sebab cuma ada kalendar sahaja. Setahun jugalah. 


2011, tak bersalin-salin jugak. Takdelah dapat hadiah lagi. Tak tahan, beli Samsung Tablet. Lega. Mula bergantung kepada apps semula. Masuk bulan ketiga, cerminnya retak. Warranty yang ada tidak termasuk cermin. Nak ganti cermin, sama harga beli baru. 


Gambar dari Google

"Remember, with great power comes great responsibility" kata dua daripada Tuan Besar. 

Katanya saya tak sungguh-sungguh menjaga. Denda. Kena tunggu setahun baru boleh ganti. Tak seronok tau.

Lepas setahun, saya mula gunakan iPad dan IPhone. Inilah gadget yang simpan semua tools saya untuk menguruskan kehidupan sehari-hari sampai sekarang. 



Calendar, reminders, email, notes dan penultimate apps adalah planner, organizer dan nota saya. Chore checklist untuk kerja-kerja rumah. Groceries untuk shopping list. Kiranya, kehidupan saya berlegar-legar dlm apps ini. 

Kalendar kerja dan kalendar personal paling penting dalam iPad saya. Kadang-kadang saya copy event dari kalendar kerja ke kalendar personal. Kalendar personal saya kongsikan dengan Tuan Besar. Mudah untuk dia tengok jadual saya terutama kalau saya outstation. Begitulah sebaliknya. Tuan besar selalu hantar event dalam kalendar dan saya boleh terus tengok. Kenduri kahwin, balik kampung, open day Tadika adik semuanya dalam personal calendar. Synchronized antara satu sama lain.

Groceries g untuk shopping list. Apabila saya kemaskini senarai barang yg nak di beli, secara automatik akan dikemaskini ke gadget Tuan Besar. Dia akan tahu apa yang perlu dibeli. 

Dah ada banyak gadget, yang mana satu saya selalu guna?

Kalau di pejabat, saya guna laptop. Di luar pejabat, iPad atau iPhone. Kat rumah lebih selesa dengan iPad. Semuanya synchronized antara satu sama lain.

Berbanding kertas, saya lebih selesa dengan medium digital. Lebih flexible, mudah dikemaskini dan senang diangkut ke mana-mana.

Anda pula macamana?

4 ulasan:

  1. nice. dulu zaman seklah n uni pun mmg guna planner kertas. hee. start masuk kerja semua synchronizekan dgn apps. nice jugak. memudahkan kerja.

    BalasPadam
  2. Wahhhh.. good info.. Nak kena bertabah untuk mencuba.

    BalasPadam
  3. pehhh memang salute lah!! saya mmg teringin nak reti gajet2 ni tp sy mungkin the convensional type kot...walaupun sy suka digital tp sy prefer to use kertas...hehe..either way, both is good selagi blh membantu urusan harian kan? :)

    BalasPadam
  4. Sy paper person, jd lebih suka tulis2, baru ada feel.. Hihi

    BalasPadam